..

 

ФРУ запропонувала Уряду принципи здійснення держзакупівель

27 бер. 2014

Як можна підтримати внутрішнє виробництво у цей непростий для всієї країни час? Одним із таких дієвих та ефективних  способів  з боку держави може бути надання преференцій вітчизняним виробникам під час державних закупівель. Адже посилення ризиків погіршення соціально-економічної ситуації та скорочення робочих місць зумовлює необхідність пошуку додаткових ресурсів стимулювання розвитку національного виробництва у 2014 та наступних роках – зауважують у Федерації роботодавців України.

Іноземний досвід свідчить, що окремі держави знаходять способи підтримки національних виробників за рахунок інструментів державних закупівель. У таких випадках найчастіше застосовуються цінові преференції – наводять приклад в ФРУ.

“Цінова перевага для національних постачальників може складати від 6%, як у США та Канаді, до 10%, як, у Киргизії.  Іноді ця цифра сягає до 15%, як, приміром, у Кувейті та Індії”, - розповів заступник Голови Ради ФРУ Дмитро Олійник.  

В інших випадках, як зазначив Дмитро Олійник, держава  резервує частину держзакупівель  для певної категорії постачальників, наприклад, малого бізнесу, організацій інвалідів, підприємств пенітенціарної системи. “У Казахстані уряду надано право встановлювати конкретну номенклатуру товарів, які повинні бути у рамках державних закупівель виключно вітчизняного виробництва. У тій же Російській Федерації відповідно до законодавства замовники зобов’язані купувати 15% обсягу річних закупівель у суб’єктів малого підприємництва”, - сказав Дмитро Олійник.

Федерація роботодавців України запропонувала Уряду принципи здійснення державних закупівель, проаналізувавши відповідний законопроект, що розглядався на засіданні Уряду 19 березня цього року.

Як наголошують в ФРУ, необхідно провести ґрунтовний аналіз номенклатури закупівель. В першу чергу, підприємствами – монополістами, з метою визначення товарних позицій, за якими імпортна продукція може бути замінена аналогічною за якістю вітчизняною. За результатами такого аналізу  необхідно прийняти відповідні рішення Уряду і забезпечити належний, в тому числі публічний, контроль їх виконання. 

В ФРУ також пропонують, зокрема, включити до ст.16 законопроекту наступні положення. По-перше, визначати одним з кваліфікаційних критеріїв наявності постачальника власних виробничих потужностей та центрів обслуговування на території України. Крім того, на думку роботодавців, слід надати право Кабміну визначати номенклатуру товарів, які під час їх закупівлі за державні кошти можуть  бути лише вітчизняного виробництва.

Проектом закону також передбачено переговорну процедуру закупівель, яка фактично є скороченим аналогом діючої процедури закупівлі у одного  учасника. За експертними оцінками, саме процедура закупівель у одного учасника є однією з найбільш корупційних серед всіх процедур державних закупівель. Тому питання «винятковості»  застосуванням цієї процедури потребує жорсткого законодавчого регулювання контролю її дотримання – підкреслюють  в Федерації роботодавців України.

Крім того, роботодавці пропонують внести до законопроекту зміни, які дозволять забезпечити прозорість процедур проведення державних закупівель, ефективний громадський контроль та забезпечать рівні конкурентні умови роботи підприємств  державного і недержавного секторів економіки на окремих ринках товарів і послуг.