Соціальний діалог... В морг чи в реанімацію?

12 лист. 2018

Олексій Мірошниченко, Виконавчий Віце-президент Конфедерації роботодавців України

На такий заголовок мене спонукала ситуація навколо Національної тристоронньої соціальної економічної ради (НТСЕР).

Здавалося такий національний орган, який саме сьогодні повинен стати майданчиком для обговорення і прийняття найбільш важливих і складних соціальний рішень в державі і бути в центрі всіх подій і обговорень - натомість знаходиться в стагнації і на межі доцільності свого існування.

А його існування, до речі, передбачено спеціальним законом і виділяється, хоч і не значне, але фінансування з державного бюджету, точніше з коштів платників податків.

Так в морг чи можлива реанімація НТСЕР?

Спробую прописати план лікування, спираючись на свій досвід знання історії цієї хвороби.

Перше. Кардинально змінити склад і вивести державну/урядову складову з НТСЕР ввівши туди представників громадянського суспільства і кардинально переглянути принципи формування/делегування представників від всіх сторін/груп.

Друге. Президент України не повинен підтверджувати повноваження головуючого своїм Указом, тому що це нівелює незалежність і самоврядність Ради.

Третє. Фінансування Секретаріату передбачати напряму з держбюджету (а не як сьогодні через ДУС і НСПП) за принципом, як сьогодні повинно фінансуватися суспільне мовлення. Тобто «прив’язати» до умовного 0,05 % від загального фонду Державного бюджету.

Четверте і мабуть саме важливе. Законодавчо змінити назву НТСЕР і головне законодавчо посилити цю інституцію і її функціонал. За приклад можливо брати Європейський соціально-економічний комітет (EESC) чи Економічну, соціальну і екологічну Раду Франції (CESE). До речі, в обох цих прикладах, як і в деяких країнах ЄС і не тільки, існування аналогічних рад передбачено Конституціями країн і Договором про створення ЄС.

Про основні функції майбутньої Соціальної і Економічної Ради (СЕР -назва умовна). Парламент і Уряд повинні/зобов’язані направляти на обговорення і експертизу в цю Раду найбільш важливі свої законопроекти і проекти постанов. І тільки потім виносити їх на ухвалення.

До речі, так працюють всі аналогічні ради. Європейський парламент і Єврокомісія більш ніж в 90 % погоджуються з висновками чи рекомендаціями ЄСЕК.

Майбутня СЕР повинна стати свого роду «містком» з двостороннім рухом між громадянами і владою.

Чи готова влада і громадянське суспільство до створення і повноцінного існування СЕР в Україні? Чи зацікавлені урядовці і парламентарії в існуванні фахової і авторитетної СЕР з відповідними законодавчими повноваженнями?

Я по складу свого характеру оптиміст, але щось мені підказує, що ліфт з нашим хворим застряг між реанімацією і моргом..

Можливо в цій лікарні світло вимкнули?




Теги: Олексій Мірошниченко , Виконавчий Віце-президент , НТСЕР