Родіон Колишко: Необхідно змінити підходи у розподілі грошей, за рахунок яких фінансується вища освіта

12 вер. 2012

Держава повинна розставити пріоритети у фінансуванні вищої освіти – вважає директор департаменту розвитку трудового потенціалу Федерації роботодавців України Родіон Колишко. Про те, якимибачать ці пріоритети самі роботодавціексперт Федерації роботодавців розповів в інтерв’ю виданню “Деловая столица”.

Ви входили в робочу групу з підготовки проекту Закону “Про вищу освіту”. Можете пояснити, з якої причини затримується його затвердження на рівні Кабміну?

- Є декілька позицій, по яких робоча група не змогла домовитися з органами влади. Зокрема, це стосується статусу агентства щодо забезпечення якості освіти та формування держзамовлення. Держзамовлення у сфері освіти – це фактично державна соціальна гарантія. Але держава не фінансує підготовку фахівців для власних потреб.

У законопроекті фіксується постійний відсоток студентів, які повинні навчатися за рахунок бюджету в вузах. Тим самим прив’язка йде не до ринку праці, а до кількості випускників шкіл і до чисельності населення. Наприклад, законопроект передбачає, що щорічно не менше 20% випущених магістрів повинні піти в наукову діяльність. Але чи потрібно науці таке надходження кадрів?

Представники робочої групи від вищої освіти не замислюються про долі своїх студентів після того, як ті вийдуть зі стін вузів. На жаль, думка роботодавців на 95% не враховується.

Але з іншого боку, відмова від бюджетного фінансування закриє доступ до вищої освіти багатьом молодим людям – більшості батьків не по кишені платне навчання …

- Мова не йде про повну відмову держави від фінансування вищої освіти. Необхідно змінити підходи у розподілі грошей. Для початку треба чітко визначитися з національними пріоритетами як мінімум в середньостроковій перспективі – на 10-15 років. Якщо ми, приміром, робимо ставку на розвиток аграрного комплексу і прагнемо протягом найближчих 20 років підтримувати сільське господарство, то логічно більшу частину коштів, виділених на вищу освіту, спрямувати на розвиток аграрних спеціальностей.

А в частині конкретних механізмів розподілу коштів як варіант можна використовувати ваучерну підтримку освіти, коли будь-якому учневі, залежно від його результатів ЗНО або якихось інших, видається деяка сума грошей у вигляді сертифікату, з яким він іде у вищий навчальний заклад. Використання таких ваучерів повинно бути строго регламентовано, щоб уникнути виникнення корупційних схем і перекосів, пов’язаних з “престижністю” навчальних закладів або окремих спеціальностей.

Як ви маєте намір впливати на ситуацію?

- Будь-які наші спроби стати повноправним учасником процесу (а намагаємося ми це робити вже третій рік) реалізувалися тільки в рамках законопроекту про формування держзамовлення на підготовку кадрів, де хоча б написано, що ми беремо участь у формуванні прогнозу потреб ринку праці. На даний момент ми з Мінекономрозвитку проводимо експеримент.

У даний час Федерація роботодавців України заповнює таблицю для формування показників держзамовлення у сфері підготовки кадрів на 2013-2015 роки. Наше основне завдання – розібратися, які фахівці нам потрібні. Наразі ми завершуємо збір даних від наших галузевих та територіальних організацій, потім днів десять ми будемо їх обробляти. Після цього зможемо порівняти цифри, які отримує Мінекономрозвитку від навчальних закладів – вузів, ПТУ – з даними від самих роботодавців.