“Податок на травматизм” – альтернатива внескам на соціальне страхування?

10 жовт. 2012

КИЇВ, 10 жовтня 2012 року. В Україні відсутній комплексний підхід до вирішення проблематики стимулювання роботодавців та працівників дотримуватися  законодавства з охорони праці  і покращувати умови праці на робочих місцях.

Про це наголошують в Федерації роботодавців України, проаналізувавши законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», що був запропонований Міністерством соціальної політики України. В Федерації роботодавців України не підтримують зазначений проект закону.

Цим документом пропонується визначити право профільного Фонду стягувати з роботодавців в судовому порядку до 50% поточних та майбутніх страхових виплат, у разі настання протягом календарного року повторного нещасного випадку, що призвів до загибелі 2-х і більше, чи травмування більше 10 працівників. Таку новацію роботодавці вже встигли охрестити “податком на травматизм”.

Федерація роботодавців неодноразово висловлювала застереження, що подібні ініціативи, фактично, повертають систему страхування від нещасних випадків до часів, коли підприємства самостійно відшкодовували витрати, пов’язані з нещасним випадком. При цьому, сама система страхування була організована саме для того, щоб уникнути значних боргів перед потерпілими та забезпечити регулярність і системність відшкодування шкоди.

«Нині діючі тарифи цілком покривають витрати Фонду на відшкодування шкоди, а до останніх, прийнятих за ініціативою державної сторони рішень, Фонд, навіть, мав певний профіцит», – зауважують в ФРУ.

«Якщо держава планує додатково стягувати з роботодавців кошти на відшкодування шкоди в частині страхових випадків, то спочатку логічно було б привести страхові тарифи за класами ризику до економічно виправданих та  зменшити їх розміри», – підкреслив заступник Голови Федерації роботодавців України Олексій Мірошниченко.

За словами Олексія Мірошниченка, нажаль, подібні пропозиції авторами не розглядаються. «Це свідчить про відсутність комплексного підходу до вирішення проблематики стимулювання роботодавців створювати безпечні умови праці», – сказав заступник Голови ФРУ Олексій Мірошниченко.

Так само як не взято авторами до уваги те, що поряд з існуючою можливістю переведення роботодавців до більш високого класу ризику, у разі систематичного порушення нормативно-правових актів з охорони праці, відсутня можливість переведення у нижчий клас ризику, в разі відсутності на підприємстві порушень закону та травматизму. В Федерації роботодавців наголошують, що це створює дисбаланс у системі стимулювання, оскільки наявна лише каральна функція, в той час як заохочувальна – відсутня.

В Федерації роботодавців України також зазначають, що непередбачувані наслідки можуть мати норми законопроекту для забезпечення прав і гарантій працівників. Нажаль, навіть за діючих умов існують факти приховування нещасних випадків. Право ж Фонду додатково стягувати з підприємств витрати по повторних інцидентах, з великою ймовірністю, призведе до збільшення стимулу приховувати нещасні випадки та вирішувати конфлікти у невизначений законом спосіб. Цього допускати не можна – резюмують в ФРУ.