В Іллічівському порту через протиправні дії екологів продовжують простоювати два судна

20 січ. 2015

Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ) вимагає від керівництва держави припинити протиправні дії екоінспекторів пункту екологічного контролю Іллічівського морського порту та їх начальника Ільвара Салаватова відносно суден "HEILAN STAR" (прапор Панами, екіпаж – громадяни КНР) та "Аліна" (прапор Грузії, екіпаж – громадяни України).

Про це йдеться у відкритому зверненні ФРТУ, яке відправлено до Президента та Прем'єр-міністра, керівництва Держприкордонслужби, Служби безпеки, Генпрокуратури, Антикорупційного бюро, а також Мінекології та Мініфраструктури. 

Через відмову капітанів суден "HEILAN STAR", що прибуло в Іллічівський морський торговельний порт 17 січня під завантаження чавуну, та "Аліна", яке прибуло до цього ж порту 14 січня для проведення ремонтних робіт в Іллічівському СРЗ, порушити міжнародні морські конвенції щодо ізольованих баластних вод та надати екологічним інспекторам дозвіл здійснити їх хімічний аналіз, судна не пройшли екологічний контроль. У зв'язку із цим прикордонники не надали дозволу на відкриття кордону. Фактично, обидва судна наразі "заблоковані" в Іллічівському порту. Станом на 20 січня ситуація не змінилася – обидва судна продовжують простоювати, на капітанів продовжує чинитися тиск для здійснення хімічного аналізу води ізольованого баласту.

В Україні всупереч міжнародним конвенціям, зокрема, МАРПОЛ 73/78, та нещодавнім рішенням Держпідприємництва № 34 та 29 чиновники Держекоінспекції продовжують вимагати хімічний аналіз води ізольованого баласту та суднову екологічну декларацію. Так, в 9 з 13 портів вимагається суднова екологічна декларація, в 8 портах – відбираються проби ізольованого баласту для хімічного аналізу незалежно від виявлення факту забруднення.

Як наголошують у ФРТУ, в Україні склалася парадоксальна ситуація, коли відмова капітанів суден виконувати вимоги, які не передбачені міжнародним законодавством, та цілком зрозуміле прагнення працювати за міжнародними нормами – підстави відмовити у проходженні екоконтролю, а значить – не відкрити кордон, заблокувати завантаження або захід судна до порту. Таким чином, судна змушені простоювати у порту, судновласники зазнають колосальних фінансових збитків у розмірі від 10 тис. до 25 тис. доларів щодня, знижується конкурентоздатність українських портів, створюється «поле» для процвітання корупції.

Екологічний контроль суден в портах, а точніше вимога здійснювати хімічний контроль води ізольованого баласту – ілюстрація відвертої корупції під шляхетним приводом турботи про акваторію порту. Адже позитивний екологічний ефект, на якому наполягає екологічна інспекція, в якості обґрунтування своїх вимог – нікчемний. Ізольований баласт – це морська вода, яка перебуває в спеціальних ізольованих танкерах, та не підлягає хімічному контролю в жодній країні світу. До того ж, після відбору проб і проведення хіманалізу ізольований баласт в будь-якому випадку скидається в акваторії відповідного порту.

В ФРТУ підкреслюють, що саме хімконтроль ізольованого баласту - давній і "улюблений" інструмент тиску на капітанів для отримання хабаря. Саме ця вимога створила міцну корупційну схему, що застосовується понад 16 років. За даними судновласників та агентів, вартість «екологічної турботи» оцінюється 0,5 – 1 долар за тонну води ізольованого баласту. Щорічна сума таких «поборів» в Україні, за оцінками учасників ринку, оцінюється щонайменше в $25 млн.

ФРТУ розцінює таку зухвалу поведінку екоінспекторів та цинічне ігнорування місцевими екологами міжнародних норм та українського законодавства виключно як вседозволеність, свідомий саботаж курсу керівництва держави – Президента, Кабміну, Мініфраструктури – на викорінення корупції, втілення кращих європейських та міжнародних практик, реформування галузі морського транспорту. ФРТУ вимагає уповноважені органи вжити негайних заходів для припинення протиправних дій інспекторів пункту екологічного контролю Іллічівського морського порту та їх начальника Ільвара Салаватова, та змусити виконувати норми міжнародних Конвенцій.

"Якщо керівництво держави та Держекоінспекції належне не відреагує на ситуацію із затримкою цих двох суден в Іллічівську, проігнорує звернення роботодавців щодо приведення системи екоконтролю в Україні до міжнародних вимог, це може призвести до безповоротних наслідків. Бездіяльність щодо викорінення цих двох корупційних вимог лише зміцнить упевненість місцевих чиновників у вседозволеності, може назавжди відштовхнути судновласників від наших портів, перекреслити усі позитивні напрацювання щодо реформування та розвитку українських портів, лише зміцнить репутацію України, як однієї з найбільш корумпованих країн світу", - застерігають у Федерації.