Роботодавці наполягають на негайному перегляді останніх поправок у законодавство про працю, які створюють безпрецедентний тиск на бізнес

14 бер. 2017

З 2017 року Законом про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 1774-VIII від 06 грудня 2016 року (далі – «Закон») встановлені нові норми порушень законодавства про працю з колосальними штрафами для роботодавців. Так, Законом доповнено Кодекс законів про працю, а саме статтю 265, якою встановлюється фінансова відповідальність для роботодавців – юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 1 до 100 мінімальних заробітних плат (3 200 грн. до 320 000 грн.).
Згідно діючого законодавства, розмір санкцій за порушення законодавства про працю є в десятки разів вищим, ніж за порушення, що посягають на власність, порушення у сфері охорони природи, у сфері промисловості та будівництва та інші порушення, які можуть призвести до заподіяння шкоди життю та здоров’ю людини, а також екологічних та техногенних катастроф, що матимуть незворотні наслідки.
Так, максимальний розмір штрафу за порушення законодавства про працю становить 320 000 гривень, тоді як за самовільне користування надрами, за викрадення чужого майна – максимальний розмір штрафу є 510 гривень, за незаконну вирубку лісу – 170 гривень, за порушення правил ядерної безпеки –1700 гривень, тощо. 
Введення нереальних розмірів штрафів, за які суб’єкти підприємництва та посадові особи відповідають усім своїм майном, стане неминуче причиною для ліквідації/закриття чинних робочих місць, зменшення виробництва товарів і послуг, обсягів торгівлі, що призведе до збільшення відсотку тінізації економіки.
У зв’язку з цим, Конфедерація роботодавців України закликає негайно винести на розгляд сесії та проголосувати законопроект № 5711 від 25.01.2017 р. (авторство О.Продан) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання адміністративної відповідальності за порушення трудового законодавства», яким передбачено:
-  встановлення адміністративної відповідальності за порушення в сфері трудових відносин в Кодексі України про адміністративні правопорушення без дублювання в Кодексі законів про працю України;
- встановлення санкцій за порушення законодавства про працю в Кодексі України про адміністративні правопорушення, Кримінальному кодексі України та Кодексі законів про працю України у розмірах, співставних із санкціями за інші порушення законодавства та в таких, які не стимулюватимуть скорочення робочих місць та тінізацію економіки;
- встановлення відповідальності роботодавця за порушення строків виплати або виплату не в повному обсязі заробітної плати та інших виплат, передбачених законодавством, перед працівником, права якого порушено;
- відміну відповідальності за недопущення до незаконної перевірки з питань додержання законодавства про працю тощо.
На думку роботодавців, збереження старих робочих місць та створення нових – має бути одним із найвищих пріоритетів роботи для Уряду та парламенту. В цілому, характер дій Уряду підтверджує розуміння цих пріоритетів. Але окремі рішення Кабінету міністрів та законодавця нівелюють всі попередні зусилля щодо покращення інвестиційного клімату. Конфедерація роботодавців України закликає уряд та парламент утриматися від необережних кроків в цьому напрямку та частіше вдаватися до механізму соціального діалогу, проводячи відповідні консультації із роботодавцями. 
Для Довідки:  У 2015 році в Україні налічувалось 423 великих підприємства (або 0,02 % загальної кількості суб’єктів господарювання). Решта суб’єктів – це МСП, в тому числі 15 510 суб’єктів середнього підприємництва, 1,96 млн. суб’єктів малого підприємництва (327 814 малих підприємств та 1,6 млн. фізичних осіб-підприємців). Внаслідок значної девальвації гривні у 2013-2015 роках частина суб’єктів господарювання, які традиційно сприймалися як великі, мали дохід від будь-якої діяльності менший за 50 млн. євро, тому наразі враховуються у статистичній інформації як суб’єкти середнього підприємництва.
В 2015 році кількість великих підприємств і суб’єктів середнього підприємництва скоротилася на 15 % та 7 % відповідно порівняно з 2014 роком. Це серед іншого, може бути наслідком того, що певна кількість підприємств перейшли до іншої групи через обмежений попит та проблеми з ліквідністю. Більше 2 000 компаній оголосили про банкрутство та розпочали процес ліквідації в 2014 та 2015 роках.