Професійна освіта в Україні: перезавантаження чи…?

11 квіт. 2017

На початку квітня у Києві відбулась міжнародна конференція «Професійна освіта та підготовка робітничих кадрів: сприяння соціально-економічному та регіональному розвитку України» де підіймалися  питання професійно-технічної освіти в Україні. 
В обговоренні прийняли участь - Прем’єр-міністр України В. Б. Гройсман, Міністр освіти і науки України Л. Гриневич, Посл ЄС в Україні Х. Мінгареллі, Голова Європейського фонду навчання М. Щербань та багато  інших. Захід проводиться під егідою Європейського фонду навчання (European training foundation, http://www.etf.europa.eu/). Основний акцент зустрічі полягав у пошуку відповіді на питання: який шлях розвитку обрати українській  професійній освіті і чи впорається вона після всіх «реформ», що з нею відбуваються,  підготовка сучасних робітничих кадрів для економіки України і не тільки?
Основним документом конференції стала так звана «Зелена книга» (http://employers.org.ua/news/id1715), яка орієнтована на  питання децентралізації управління сферою ПТО.  Під час зустрічі було обговорено багато інших важливих для розвитку системи ПТО питань:  вітчизняні та європейські практики створення актуальної, привабливої та інноваційної системи професійної освіти і навчання, можливості пошуку балансу пропозиції та попиту на кваліфіковані кадри на регіональному ринку праці та інші.
            В своєму виступі  Прем’єр-міністр України В. Гройсман підтвердив потребу у кваліфікованих робітничих кадрах для економіки України. Він зазначив: "В Україні настав час, коли ключовою реформою стає реформування системи освіти, яка поряд з пенсійною реформою, реформою системи охорони здоров’я та обліку ринку землі зайняла гідне місце серед 5-ки основних реформ Уряду у 2017 році».
Посол ЄС в Україні п. Х. Мінгареллі акцентував увагу, що Європейська Комісія готова сприяти Уряду України в його прагненнях сформувати сучасну систему професійної освіти в Україні. Зазначивши, що практично затвердженою є 3-річний план заходів, направлений на виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, в якому має бути  також відображена підтримка реформи професійної освіти.
На жаль, серед питань, які розглядалися на конференції,  не знайшлося відповіді на одне з головних питань –  якою має бути професійна освіта в Україні? Чи має вона бути орієнтованою на задоволення регіональних потреб ринку праці чи національних? І, якщо  національних, то як цього досягти в умовах курсу, проголошеного на децентралізацію системи професійної освіти? Яким чином будуть визначатися і фінансуватися так звані пріоритетні для розвитку держави професії і, як бути з тим, якщо регіонам вони  будуть не дуже потрібні?
Сподіваємося, що під час подальшої роботи над завданнями, що постають перед Україною в контексті виконання Угоди про асоціацію з ЄС, ці та інші питання знайдуть свою адекватну відповідь і на наступному заході, попередньо анонсованому на червень цього року, ми зможемо не лише їх поставити, але й обговорити шляхи вирішення.