Стабільність податкової системи, ПДВ, мінімальна зарплата ... Думка експерта щодо українських реалій

21 квіт. 2017

Експертна думка Христини Беречет, генерального секретаря Всесвітньої асоціації платників податків, про низьку ефективність податкової системи України, податок на багатство та "тіньову економіку"

 

Як би ви оцінили податкову систему України і її реформу?

Поки я тільки почала вивчати українську податкову систему. Але одна з проблем в Україні, яку я б виділила, це те, що виплати роботодавців на соціальне забезпечення занадто високий. По-суті, вони є ще одним податком на працю. І для того, щоб стимулювати сферу праці в Україні, щоб вийшли з тіні підприємці і стали декларувати не мінімальні зарплати своїх співробітників, а реальні виплати - треба провести зміни в сфері, про яку я згадала вище. Якщо податок для роботодавців на соцзабезпечення анулюють, то він не зменшить доходи держави. А навпаки, допоможе виходу "сірого бізнесу" з тіні, що буде супроводжувати розвитку національної економіки.

Які позиції займає Україна в світових рейтингах з питань оподаткування та правових відносин?

Україна займає 166 (останню) позицію в рейтингу економічної свободи серед євразійських держав. І хоча, останнім часом Україні вдалося досягти деяких успіхів в сфері торговельної свободи і податків, але загальна ефективність податкової системи знизилася, зросли державні збитки. Також гостро стоїть питання щодо верховенства права в Україні, оскільки система судової влади залишається, як і раніше, на жаль, неефективною.

У нашій країні, уряд щорічно проводить податкову реформу. По-вашому, як це впливає на умови роботи українських платників податків?

Звичайно, в країні повинна бути стабільна податкова система. Вона не повинна зазнавати змін щороку або з приходом нового уряду або президента. Повинна бути впевненість, що навіть в разі кардинальних змін в країні, податкова система буде залишатися непорушною. І я вважаю, що в Конституції повинна бути прописана спеціальна норма про стабільність податкової системи. Саме так було зроблено в Грузії і Швейцарії.В Іспанії, наприклад, є податок на багатство. Але він не постійний: один рік цей податок застосовується, а на іншій - ні (тобто, держава списує його). І це я вважаю, найгірший приклад податкової політики в світі. Але поки цей податок в Іспанії не збираються скасовувати.

На вашу думку, які першочергові кроки необхідно зробити, щоб поліпшити умови для роботи українських платників податків?

В Україні занадто високий рівень податку на додану вартість (ПДВ). Я думаю, що ставку ПДВ слід знизити до 15%, але застосовувати її до всіх товарів без винятку. Це дасть більше прозорості податкової системи і дозволить розширити саму базу оподаткування.

На ваш погляд, які процеси заважають прозорого функціонування бізнесу в Україні?

Група Світового банку проводила опитування платників податків в Україні і відзначила серед "мінусів" українського бізнес-клімату непрозорість судової системи, інфляцію, бюрократизацію і саму податкову систему країни як перешкоду для ведення бізнесу.

Як думаєте, що Україна могла б перейняти з досвіду проведення податкової реформи в Іспанії та інших країн світу?

Як я вже зазначала, Іспанія - це не дуже хороший приклад податкової системи. А взагалі, в законодавстві країни повинно міститися положення про те, що дефіцит бюджету не може перевищувати 3% ВВП, а держборг не повинен бути вище 60% ВВП. І витрати держави (держпрограми і т.д.) має зростати пропорційно розвитку приватного сектора. Якщо ж приватний сектор не росте, то і держвидатки теж не потрібно збільшувати.

У розмові ми торкнулися теми ВВП. В Україні часто говорять, тіньова економіка становить до 50% ВВП. На вашу думку, чи не криється причина цієї тіні в надто високих податкових ставках і складному адмініструванні?

Щоб відповісти на Ваше питання, напевно, мені потрібно було хоча б якийсь період часу пожити в Україні. Тоді б я краще розбиралася в деяких нюансах. Але я знову підкреслю, що в Україні податки на доходи і соціальні внески досить високі. До речі, в Румунії теж мали місце схожі проблеми. І все зводилося до того, що і у вашій країні, - люди декларували тільки мінімальні заробітки, а решту грошей отримували в конвертах. І це призводить, зокрема, до того, що в певних галузях дана проблема стоїть досить гостро. Наприклад, в Румунії був введений 2% податок на доходи для працюючих в IT-сфері. Такий захід не сильно додала грошей в бюджет держави, але це дозволило утримати фахівців в країні. А якби уряд запровадив надто високий податок, то більшість з них виїхало б на роботу в інші країни.

Наш уряд і керівництво Державної фіскальної служби декларувало, що підвищення мінімальної зарплати до 3200 гривень (110 євро) допоможе перемогти тіньову економіку в країні. Ваша думка?

Підняття рівня мінімальної зарплати - зовсім не вихід. Тобто, подібна міра зовсім не допоможе вивести національну економіку з тіні, тому що люди як і раніше не будуть афішувати свої реальні заробітки. А щоб вивести українську економіку з тіні, потрібно знизити податкові ставки.

З якими проблемами зараз стикається Всесвітня асоціація платників податків?

Наша організація об'єднує різні Асоціації платників податків з усіх країн. Ми працюємо, щоб забезпечити зв'язок, обмін ідеями та інформацією між цими асоціаціями. Що стосується проблем, з якими стикається наша організація, то, наприклад, ми працюємо з багатьма асоціаціями платників податків в державах Азії і повинна зазначити, що в Китаї є чималі проблеми корупції. Також ми співпрацюємо з асоціаціями платників податків в країнах Африканського континенту. Там асоціації дуже маленькі, але намагаються усунути ухилення від сплати податків, тим самим прагнучи забезпечити прозорість тамтешньої податкової системи.

Як довго ви займаєте посаду генерального секретаря ВАНП?

Дану посаду я займаю тільки з початку поточного року. Але я раніше працювала в цій сфері близько чотирнадцяти років. Крім цього, на сьогодні я є головою Асоціації платників податків Іспанії. Перші 6 років я працювала в організації, яка перебувала в Наваррі (регіон на півночі Іспанії) і займалася донесенням різних пропозицій в сфері сплати податків до уряду. Ми розробили спеціальний "калькулятор", куди можна було ввести всі дані про сім'ю і отримати інформацію про розмір ставки, яку потрібно заплатити. Такий "калькулятор" був застосований для всіх іспанських регіонів. Крім цього, було проведено дослідження про рівень податків по всій Іспанії, а придуманий нами "калькулятор" підходив для використання різних видів податків, зокрема, на доходи громадян і спадкове майно.

Що стосується Наварри і країни Басків, то там був спеціальний податок на паливо (бензин). Тобто, якщо заправляти автомобіль в одному з цих регіонів Іспанії - треба сплатити податок. З цієї причини бензозаправки, що базуються на даних територіях, зазнавали фінансових труднощів. Але завдяки дослідженню іспанської Асоціації платників податків, цей податок був скасований.

Завдяки тому, що проводиться порівняння рівня податкових ставок в різних областях, люди дізнаються про це і планують свій бюджет, розраховують, в яких регіонах вигідніше вести той чи інший бізнес. Також в Наваррі існував певний податок для сімей з дітьми, і він був досить високим. Тому, ми провели порівняльне дослідження. В результаті, владі Наварри довелося прибрати цей податок, щоб вивести на один рівень з Мадридом всі показники, щоб не існувало ніякої дискримінації між регіонами.

 

Розмовляла Тетяна Омельченко

За матеріалами: "Дело"

  

Джерело: https://delo.ua/ukraine/kristina-berechet-330264/?supdated_new=1492793297 © delo.ua