210 Новий закон "Про ринок електроенергії" - позитив і ризики для "зеленої" енергетики - Конфедерація роботодавців України

Новий закон "Про ринок електроенергії" - позитив і ризики для "зеленої" енергетики

13 лип. 2017

В Україні запрацював новий закон про ринок електроенергії, який повинен стимулювати конкуренцію постачальників і виробників, а також - врегулювати ситуацію в проблемних секторах енергетики.

Що новий закон змінює в "зеленому" секторі, який за останні роки встиг побути преміальним, нестабільним і непередбачуваним, розповідають юристи - радник практики енергетики юридичної фірми Redcliffe Partners Світлана Теуш і координатор практики енергетики адвокатської компанії "Соколовський і Партнери" Олег Костюченко.

Сектор поновлюваних джерел енергії (ПДЕ) в Україні став майже хрестоматійним прикладом того, як нестабільність і непередбачуваність умов для ведення бізнесу здатні надовго відлякати інвестора, зазначає Світлана Теуш. Вона нагадує про "турбулентності законодавства", з якою зіткнулися інвестори в альтернативну енергетику в Україні:

-періодичні перегляди і зміни встановлених розмірів "зеленого тарифу" на енергію з ПДЕ;

-ретроактивності перегляд тарифів;

-несплати та затримки компенсацій виробниками за занижений "зелений тариф";

-збільшення плати за приєднання до електромереж та інші регуляторні "сюрпризи" і змінні.

У такій ситуації інвестори вважали за краще перечекати. Теуш розповідає, що інерція збереглася навіть після того, як влітку 2015 року депутати прийняли в цілому сприятливий для галузі закон "Про внесення змін до деяких законів України для забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії". У ньому встановлені ряд прогресивних норм: розширені перелік джерел ПДЕ, встановлена ​​прив'язка розміру "зеленого тарифу" до євро, скасована обов'язкова "локальна складової", введені бонусів за використання обладнання українського виробництва.

Незважаючи на цей позитив, багато інвесторів вважали за краще дочекатися нового закону про ринок електроенергії. У цьому документі передбачено зобов'язання підтримувати сегмент ПДЕ до 2030 року. Перш за все, відзначає Костюченко, закон передбачає, що весь обсяг електроенергії ПДЕ купує гарантований покупець (ГП). ДП буде міксувати "зелену" енергію з дешевої атомної і гідроенергії і, таким чином, здешевлює її для покупця. З іншого боку, нагадує Теуш, виробники електроенергії з ПДЕ в новій моделі ринку електроенергії будуть відповідати за небаланси. Відповідальність за небаланси - зобов'язання з відшкодування гарантованого покупця електроенергії вартості врегулювання небалансу, викликаного відхиленнями фактичних показників від заявлених графіків відпуску електроенергії.

Також новий закон про ринок електроенергії стабілізує режим правового регулювання ПДЕ: закріплює норми від 2015 року та вносить додаткову ясність з питання про врегулювання відповідальності за небаланси. За словами Теуш, питання відповідальності виробників енергії з ПДЕ за небаланси став одним з найбільш дебатіруемих ще на етапі розробки законопроекту. Пропонувалося навіть повністю звільнити виробників електроенергії з ПДЕ від будь-якої відповідальності на деякий час. А саме до тих пір, поки не буде досягнута частка поновлюваних джерел в загальній структурі енергоспоживання в розмірі не менше 11%. Саме такий показник передбачений "Національним планом з відновлюваної енергетики на період до 2020 року" та міжнародними зобов'язання України в рамках членства в Енергоспівтоваристві. При цьому, за минулі дев'ять років з моменту введення "зеленого тарифу" цей цільовий показник не був досягнутий навіть наполовину, зазначає Теуш.

Виробники енергії з ПДЕ все ж будуть відповідати за свої небаланси. Але навантаження для ПДЕ пом'якшується низкою факторів. По-перше, відповідальність буде вводитися поступово, починаючи з 2021 року зростаючи щорічно на 10% - до тих пір, поки не досягне 100% до 2030 року. Також передбачені допустимі межі відхилень фактичних показників від заявлених погодинних графіків відпуску електроенергії, які не тягнуть відповідальності виробників електроенергії з ПДЕ (20% - для вітру, 10% - сонця, 5% - для гідроелектроенергії, що виробляється мікро-, міні- і малими гідроелектростанціями).

Законодавець вже навчений негативним досвідом попередніх експериментів з ретроактивними змінами.

Тому він прямо встановлює, що до 31 грудня 2029 року відповідальність за небаланси не поширюватиметься на об'єкти, введені в експлуатацію до моменту вступу в силу Закону Про ринок електроенергії. Є ще один позитивний сигнал з метою підвищити інвестиційну привабливість проектів в сфері ПДЕ. У Законі передбачена можливість укладати договори купівлі-продажу електроенергії на ранніх етапах реалізації проекту після отримання дозволу на початок будівництва і не чекаючи його завершення. Це серйозна підмога для девелоперів проектів в сфері ПДЕ, враховуючи, що основне інвестиційне навантаження припадає саме на початковий етап реалізації проекту. Наявність укладеного договору купівлі-продажу надає додаткову впевненість інвестору при оцінці окупності проекту і перспектив повернення інвестицій.

Джерело https://delo.ua/business/pozitiv-i-rizik-dlja-zelenoji-energetiki-vid-novogo-zakonu-pro-r-331920/



Теги: ринок електроенергії , зелена енергетика , інвестори , закон про ринок електроенергії