Роботодавці проти зростання тарифів на вантажні залізничні перевезення, особливо в період кризи

15 груд. 2008

Конфедерація роботодавців України направила відкритий лист Президенту України Віктору Ющенко, Прем`єр-міністру України Юлії Тимошенко та Голові Верховної Ради України Володимиру Литвину з проханням не допустити введення Мінтрансзв`язку з 01 січня 2009 року нового Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України. Який суперечить на думку роботодавців не тільки діючому законодавству, а й здоровому глузду.
 
Відкрите звернення також підписалиФедерація металургів України, Всеукраїнське об’єднання організацій роботодавців машинобудівної та металообробної галузей «Металіндустрія - Україна», Федерація роботодавців гірників України, Асоціація «Укрвідтранс»,      Асоціація „Укррудпром”, УНПА „Укркокс”, об’єднання „Укртрубопром”, Українська асоціація виробників феросплавів та іншої електрометалургійної продукції, а також Союз хіміків.
 
У відкритому зверненні зазначається, що  коли сьогодні в державі відбувається спад виробництва, на межі руйнування фінансова система країни Указом Президента від 17.11.08р. № 1046/2008 «Про додаткові заходи щодо подолання фінансової кризи в Україні», Меморандумом порозуміння між Кабінетом Міністрів України та підприємствами гірничо-металургійного комплексу від 10.11.2008 року та підприємствами хімічної промисловості від 17.11.2008, запроваджено, на період до стабілізації фінансово-економічної ситуації в Україні, мораторій на підвищення цін на товари та послуги суб’єктів природних монополій та зниження їх для виробників, які споживають такі товари та послуги.
 
Промислові підприємства країни впроваджують заходи щодо мінімізації витрат та зниження цін на свою продукцію в умовах значного (до 50% скорочення виробництва).
 
Суб’єкти господарювання сьогодні не в змозі прогнозувати обсяги виробництва навіть на наступний місяць, не кажучи вже про квартал та рік. Практично зруйнована система платоспроможності промислових підприємств.
 
В той же час Мінтрансзв’язку лобіює введення з 01.01.2009 року нового Збірника вантажних тарифів залізничного транспорту України. При цьому, в тарифи проекту Збірника закладено фактичні загальносвітові витрати, в т.ч. всі витрати від незадовільної організації перевезень, від пасажирських перевезень, початково-кінцеві операції, що не виконуються залізницями, інвестиції, благодійна діяльність та інше, що не тільки лягає додатковим навантаженням на користувачів послуг залізничного транспорту, але й дає можливість перевізнику використовувати зростаючі витрати, як доказову базу для чергового підвищення тарифів.
 
Таким чином, розробником проекту порушено вимоги статті 7 Закону України «Про транспорт» N 232/94-ВР від 10.11.1994 року, в якій закладено, що рівень тарифів на транспорті визначається у відповідності до нормативних витрат на одиницю транспортної роботи, рівня рентабельності та сплати податків.
 
Нарада, проведена 02.12.2008 в Мінтрансзв’язку з питань обговорення проекту Збірника, в черговий раз показала, що у розробника взагалі відсутні економічно обґрунтовані нормативи матеріальних і трудовитрат на одиницю транспортної роботи, а також відповідна їм Методика розрахунку тарифів, які не мають під собою економічного обґрунтування.
 
В основі розрахунку суми провізної плати закладено принцип визначення тарифу за фактичною відстанню, а не за найкоротшою. Для споживачів – це прямі багатомільйонні зростання витрат на перевезення замість їх мінімізації, а для Укрзалізниці, як державного перевізника, - відсутність стимулу для покращення організації перевезень.
 
В проект Збірника введено плату за користування вагонами, яка, на наш погляд, повинна бути у складі вагонної складової тарифу. В проекті відсутній перелік складової цієї плати. Поняття «плата за користування» не розкрите, що дозволяє припустити можливість її подвійного стягування з користувачів транспортних послуг.
 
Виходячи з цього, обґрунтованість рівня тарифу не можливо перевірити. Передбачене проектом Збірника стягування однакової плати для вагонів Укрзалізниці і для вагонів країн СНД та Балтії – взагалі є економічним нонсенсом.
 
Продекларована розробником проекту прогресивність запропонованого розподілу тарифу на складові в т.ч. вагонну, призведе до значного перевищення витрат на перевезення у власному (приватному) вагоні у порівнянні з перевезенням у вагоні парку Укрзалізниці.
 
Вимушені констатувати, що введення даного Збірника завдасть значних збитків усім користувачам транспортних послуг, власникам рухомого складу. Тільки по металургійних підприємствах зростання витрат очікується на 240 млн.грн. на місяць, по феросплавних підприємствах – на 15 млн. грн.
 
Враховуючи вищевикладене, проект Збірника не може розглядатися інакше, як спроба узаконити фактичне підвищення тарифів.
 
Україна вийшла на той етап економічного розвитку, при якому принципи формування тарифної політики не можуть бути доступними лише розробнику – вони повинні бути зрозумілі кожному учаснику перевізного процесу і у кінцевому підсумку сприяти побудові в країні здорової економіки.
 
Представлений розробником проект Збірника не має права на життя!
 
Збірник, на наш погляд, повинен розроблятися спеціально створеним на державному рівні незалежним органом, який буде керуватися чіткими і зрозумілими принципами тарифної політики згідно до вимог користувачів та держави у цілому з урахуванням їх паритетності.
 
На підставі викладеного, беручи до уваги, що прийняття проекту Збірника в наданій редакції, буде суперечити не тільки діючому законодавству, а й здоровому глузду, просимо з увагою віднестися до цього звернення та прийняти усі можливі заходи щодо недопущення прийняття нормативно-правого акту, який не відповідає актам вищої юридичної сили і інтересам держави.