Необгрунтоване підвищення тарифів Укрзалізниці ставить під загрозу конкурентоздатність українського бізнесу

30 січ. 2008

Федерація металургів України та Конфедерація роботодавців України в інформаційній агенції "Інтерфакс-Україна", 30 січня 2008 року, провели прес-конференцію на тему: «Необгрунтоване підвищення тарифів Укрзалізниці ставить під загрозу конкурентоздатність українського бізнесу».

У прес-конференції взяли участь:Голова Федерації металургів України, член Ради Конфедерації роботодавців України Василь Харахулах; Генеральний директор Української науково-промислової асоціації «Укркокс» Анатолій Старовойт; Директор ДП «Укрпромзовнішекспертиза» Володимир Власюк; Заступник Голови правління, фінансовий директор меткомбінату «Запоріжсталь» Олександр Рабцун; Заступник Генерального директора ММК ім. Ілліча Володимир Бойко.
 
Як зазначив під час прес-конференції Василь Харахулах: «Підвищення тарифів «Укрзалізниці» призведе до різкого збільшення собівартості продукції вітчизняного гірничо-металургійного комплексу та суттєвого скорочення надходжень до бюджету».
 
Встановлене наказом Мінтрансзв`язку «Про індексацію тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України» від 17.01.08 р. №43 значне збільшення тарифів на вантажні перевезення при одночасному зниженні знижок для приватного рухомого складу призведе до різкого збільшення собівартості продукції вітчизняного гірничо-металургійного комплексу та суттєвого скорочення надходжень до бюджету. Про це заявив Голова Федерації металургів України, член Ради Конфедерації роботодавців України Василь Харахулах.
 
За словами В. Харахулаха, згідно наказу Мінтрансзв`язку від 17.01.08 р. № 43 зростання тарифів на транспортування по залізниці принесе «Укрзалізниці» 6,5 млрд.грн додаткового доходу, з яких 3,4 млрд.грн складають додаткові витрати гірничо-металургійного комплексу, зокрема 2,83 млрд.грн – це витрати металургів і 0,53 млрд.грн – витрати гірничорудних підприємств.
 
При цьому досить показовим є порівняння динаміки зростання тарифів з інфляцією. З моменту введення в дію Тарифного керівництва № 1 зростання плати за перевезення відбувалося нерівномірно для різних класів і видів вантажів та не співпадало з динамікою інфляції. Так, з 2000 р. по 2007 р. інфляція склала 231,4 %, а зростання тарифів на метал при перевезеннях на експорт за цей же період – 358 %, на перевезення феросплавів, лом чорних металів - 383 %, кокс - 267 %, руди - 241 % і т.д. На 2008 р. інфляція офіційно очікується не більше 12,5 %, що до 2000 р. складе 260,3 %, а згідно наказу Мінтрансзв`язку від 17.01.08 р. № 43 зростання тарифів на 01.10.08 р. до 2000 р. складе 532 % на метал, феросплави, лом чорних металів, 450 % на залізорудну сировину, 414 % на кокс, 668 % на вогнеупори.
 
Крім того, вже з 01.02.08 р. згідно наказу Мінтрансзв`язку № 43 знижки до тарифів на перевезення вантажів в приватних напіввагонах скорочуються: для 1 класу - на 29 %; 2 класу - на 48 %; 3 класу - на 51 %, що спричинить збільшення витрат тільки металургів на 230 млн.грн і призведе до неможливості подальшого здійснення інвестицій з придбання нових вагонів. Тим часом, саме приватні інвестори забезпечували значну частку зростання кількості рухомого складу, необхідного металургам, підкреслив Голова Федерації металургів України.
 
В умовах гострого дефіциту рухомого складу металурги вимушені були переорієнтовувати значні засоби з фінансування програм технічного переозброєння на придбання вагонів. За даними ФМУ, за період з 2000 р. по теперішній час, для обслуговування потреб ГМК України у вантажоперевезеннях, підприємствами галузі було придбано понад 5 тис. напіввагонів, а загальна сума інвестицій склала більше 200 млн. доларів США. За той же період самою «Укрзалізницею» придбано напіввагонів в 2 (!) рази менше. «Розмір знижок, що вводиться з 01.02.08 р., для приватних вагонів не дозволить відшкодувати здійснювані інвестиції, що були здійснені приватними інвесторами у будівництво нового рухомого складу навіть через 15 років, що робить їх украй неефективними. До того ж банківські установи не готові на сьогоднішній час на себе брати ризики фінансування інвестиційних програм на такий тривалий період часу. Таким чином, ініціатива «Укрзалізници» несе загрозу стабільному розвитку української економіки і призведе до падіння приросту промислового виробництва, що буде спровоковане відсутністю необхідної кількості рухомого складу», - підкреслив В.Харахулах.
 
«Виходячи з вищевикладеного, виникає питання: чи дійсно цей наказ Мінтрансзв`язку індексує тарифи, як випливає з його назви? І закономірна відповідь на нього: «Укрзалізниця», використовуючи своє монопольне положення, в черговий раз вирішує свої проблеми за рахунок гірничо-металургійного комплексу. Але металурги вже вичерпали джерела фінансування неефективної діяльності державного монстра. Як і раніше держава ігнорує всі майнові права бізнесу як рівноправного партнера, що підтверджується вищою прибутковістю приватного рухомого складу і складу Укрзалізници» відзначив Голова Федерації металургів України.
 
 Рішення проблем «Укрзалізниці» за рахунок всієї української промисловості призведе до уповільнення процесу впровадження програм з енергозбереження і технічного переозброєння, що вже сьогодні негативно позначається на конкурентоспроможності металопродукції; зменшенні відрахувань на соціальні програми; істотному скороченню відрахувань до бюджету.
 
Федерація металургів України і Конфедерація роботодавців України вважають, що змінити ситуацію можливо тільки за умови:
 
1.      Припинення дії пункту 2 наказу Мінтрансзв`язку від 17.01.08 р. № 43 і пункту 1 в частині введення з 01.04.08 р., з 01.07.08 р. і з 01.10.08 р. коефіцієнтів, які застосовуються до тарифів Збірки тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України. «Необхідно в місячний термін доопрацювати наказ Мінтрансзв`язку «Про індексації тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України» з урахуванням наших пропозицій», - підкреслив В.Харахулах.
 
2.      Невідкладного створення передбаченого Законом України «Про природні монополії» незалежного органу регулювання транспортної галузі – Національній комісії регулювання монополії на транспорті, яка забезпечить прозоре ціноутворення і рівноправні умови для учасників ринку перевезень відповідно до вимог ВТО і ЄС.
 
3.      Відміни Постанови Кабінету Міністрів від 16.05.06 р. № 673 «Про внесення змін у додаток до постанови КМУ від 25 грудня 1996 р. № 1548».
 
4.      Рішення проблеми стимулювання зростання парку нового приватного рухомого складу шляхом:
-    введення економічно обгрунтованих знижок до тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у власних залізничних вантажних вагонах;
-    ухвалення додаткової адекватної інвестиційної знижки (по наших розрахунках не менше 10 - 15 %) до тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у власних залізничних вантажних вагонах для нового приватного складу терміном експлуатації до 5 років;
-    забезпечення стабільної тарифної політики щодо приватних перевізників на термін не менше 5 років.
 
5.      Впровадження механізму державно-приватного партнерства (прийняття Закону України «Про державно-приватне партнерство в Україні» і системи необхідних підзаконних актів).
 

 

Довідка 

Конфедерація роботодавців України заснована 20 липня 2006 року і зареєстрована Міністерством юстиції України відповідно до Закону України «Про організації роботодавців».
 
У структуру Конфедерації роботодавців України входять більшість підприємств металургійної галузі, а також підприємства у сфері будівництва, проектування і архітектури, підприємства телекомунікаційної та інформаційної сфери, медичної і мікробіологічної промисловості, машинобудування і металообробки.
 
Всеукраїнське об'єднання обласних організацій роботодавців підприємств металургійного комплексу «Федерація металургів України» створене 19 липня 2006 року і є членом Конфедерації роботодавців України. 
 
У Федерацію металургів України входять підприємства металургійного комплексу Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Харківської областей та м. Києва.  
 
 
 
Прес-служба Конфедерації роботодавців України