Українські переговорники опанували шведський досвід ведення колективних переговорів та формування заробітної плати

28 лют. 2008

В Києві, 19-20 лютого 2008 року, відбувся семінар-практикум шведсько-українського проекту «Діалог на ринку праці - Україна» на тему: «Якість у веденні колективних переговорів та формуванні заробітної плати»., на якому шведські експерти поділилися своїм досвідом ведення переговорного процесу при підписанні колективних угод.
 
В семінарі взяли участь представники Конфедерації роботодавців України та інших організацій роботодавців, Міністерства праці та соціальної політики України, профспілкових об’єднань.
 
Шведська система ведення колективних переговорів вважається дуже розвиненою, і вона, в значній мірі, допомагає шведській промисловості і торгівлі, сприяти спокою на ринку праці, розвиткові економіки, благоустрою та справедливості. Існуюча система дозволяє регулярно підписувати обов’язкові за законом угоди про оплату праці та умови праці, які розповсюджують свою дію на основну частину шведського ринку праці, що, в свою чергу, призводить до відносно невеликої кількості страйків.
 
Шведська система розвивалася впродовж останніх ста років, і не завжди обходилося без заворушень та боротьби між зацікавленими сторонами: організаціями роботодавців, профспілками та політичною системою. Впродовж багатьох років шведські соціальні партнери володіють монопольним правом на формування зарплати та умов оплати праці.
 
Останні десять років ситуація на ринку праці Швеції є дуже успішною і демонструє підвищення реальних зарплат в результаті підписаної Індустріальної угоди, що розповсюджує свою дію на обробну промисловість, але також впливає і на інші сегменти ринку праці. При цьому слід зауважити, що у Швеції темпи росту ВВП випереджають темпи зростання заробітної плати.
 
Якими ж є основні характеристики шведської системи?
 
·        Вільні та незалежні сторони існують на ринку вже тривалий час, і вже встигли розвинути значну силу та потенціал, а також здобути взаємну довіру.
 
·        Держава передала сторонам всю відповідальність та довіру, а їх спільною метою є досягнення згоди.
 
·        Соціальні партнери несуть відповідальність за результати та наступні заходи, а також мають свої системи для вирішення конфліктів та правових спорів.
 
І хоча система та практика ведення колективних переговорів в Україні знаходяться на абсолютно іншому етапі свого розвитку, досвід шведських експертів виявився дуже корисним для представників різних сторін соціального діалогу.