Вдосконалення колективно-договірного регулювання задля забезпечення злагоди в українському суспільстві

29 бер. 2011

Колективно-договірний метод є тим методом, який, володіючи великим динамізмом, здатний врахувати особливості галузі в цілому і кожній конкретній організації зокрема, врахувати інтереси різних категорій працівників, ринкову кон’юнктуру значно більшою мірою, ніж законодавство.

Крім соціальної, колективний договір, угода мають ще економічну функцію. Кожна колективна угода, договір коштують роботодавцям певну суму грошей. Враховуючи це, роботодавці зацікавлені у певній компенсації, яка не обов’язково повинна мати грошову форму. Такою формою може бути соціальний мир, який характеризується відсутністю страйків та інших форм громадської непокори працівників протягом дії колективної угоди, договору. На цьому сьогодні наголосив перший заступник Голови СПО роботодавців Олексій Мірошниченко, окреслюючи організаційно-правові засади колективно-договірного регулювання й концептуальні підходи до розв’язання наявних у цій сфері проблем під час тристоронньої науково-практичної конференції, присвяченій цим питанням.

Олексій Мірошниченко також наголосив, що колективно-переговорний процес на національному рівні має стати тристороннім. “Практика показала, що держава, будучи в складі сторони власників, фактично виступає не власником, а органом державної влади. В колективно-переговорному процесі держава не здійснює функцію управління власністю. Про це свідчить характер зобов’язань: уряд зобов’язується, інші сторони контролюють. Тому, на думку роботодавців, сторонами колективних угод мають бути уряд, організації, що представляють приватних власників і  організації профспілок”, – сказав перший заступник Голови СПО роботодавців.

Перший заступник Міністра соціальної політики Василь Надрага виступаючи перед учасниками акцентував увагу на необхідності вдосконалення самого механізму колективно-договірного регулювання в Україні. Для цього, вважає урядовець, необхідно більш чітко законодавчо врегулювати деякі питання, наприклад, щодо визначення юридичного статусу та місця угод і колективних договорів у системі нормативно-правових та інших актів, що регулюють трудові відносини, або визначення сторін колективного договору та засад формування спільних представницьких органів профспілок і роботодавців.

Підсумовуючи роботу заходу заступник Голови Федерації профспілок України Сергій Кондрюк відзначив, що підготовка конференції і жвава дискусія під час її проведення довели, що всім соціальним партнерам необхідно шукати публічного розуміння у питаннях колективно-договірного регулювання. Він вніс пропозицію зробити подібні конференції регулярними та вже запропонував тему для обговорення на наступній конференції .

Учасники конференції прийняли за основу Рекомендації та доручили організаційному комітету доопрацювати їх.