Роботодавці продовжують вдосконалювати законодавство про охорону праці

13 лип. 2011

Минулого тижня у Верховній Раді були внесені достатньо важливі для роботодавців зміни до статей 19 та 43 Закону України “Про охорону праці”.

Так, змінами до частини третьої статті 19 Закону передбачено зміну бази для визначення обсягів коштів, які обов’язково спрямовуються роботодавцем на охорону праці. Від обсягу реалізованої продукції було запропоновано перейти до фонду оплати праці, як показника, який пов’язує витрати на охорону праці з реальними потребами підприємства відповідно до кількості працюючих. Таким чином, відтепер підприємства зобов’язані передбачати кошти на оплату праці в сумі не менше 0,5% фонду оплати праці за попередній рік. Вважаємо, що ці зміни сприятимуть більш свідомому спрямуванню роботодавцями на охорону праці коштів, обсяги яких будуть наближені до реальних потреб.

Ще однією позитивною зміною стало упорядкування в 43 статті бази для визначення розміру штрафних санкцій. Таким чином, з прийняттям цього закону максимальний розмір штрафу не може перевищувати 5% середньомісячного фонду заробітної плати за попередній рік. У той час як раніше він зазвичай визначався з місячного фонду оплати праці в попередньому місяці і в багатьох випадках не відповідав середньому рівню витрат на оплату праці.

На жаль, при опрацюванні законопроекту до другого читання не було враховано позицію роботодавців щодо необхідності спрямування всіх штрафів, або принаймні їх половини, на  вирішення проблем охорони праці на конкретному підприємстві. Кошти від застосування штрафних санкцій, стягнуті з підприємства, зараховуються до Державного бюджету України, в той час як вони могли б бути примусово спрямовані на реалізацію роботодавцями заходів з охорони праці, невиконання яких і спричинило покарання у вигляді штрафу.

Роботодавці вважать, що принцип «штраф, як примусове стягнення коштів на виконання вимог закону» має стати базовим для діяльності наглядових органів. Це дозволить реально вирішувати проблему невиконання закону, при цьому суттєво скоротить корупційні прояви в сфері державного нагляду.