
5 лист. 2019
Родіон Колишко, Радник Конфедерації
роботодавців України
Добігла кінця дещо виснажлива, але надзвичайно цікава місія в межах проекту Німецького банку розвитку (KfW) «Професійна освіта та навчання в Східному партнерстві».
Метою місії було пошук надзвичайно розвинутих (по мірках українських реалій) закладів професійної освіти (ми їх називали «зірками») з метою їх перетворення на «Центри Професійної Досконалості».
Хтось, перебуваючи у полоні пануючих стереотипів про непривабливість і застарілість професійної освіти України, може скептично поставиться до нашої місії, мовляв, немає у нас таких.
Але з гордістю, яка підтверджується експертною думкою міжнародних експертів, можу сказати – Є ТАКІ ЗАКЛАДИ!!!
Втім, в цьому пості я хотів би поговорити не про самі заклади, а про РЕАЛЬНУ співпрацю (а в деяких ситуаціях її відсутність) профосвіти з роботодавцями.
Співпраця є, звичайно. Всюди ми чули про матеріальну (рідше - фінансову) допомогу, про місця для виробничої практики, про працевлаштування…
Це добре, звичайно, але якщо це все, на що здатні навчальний заклад і роботодавець - це, вибачте, рівень вчорашнього дня.
Реалії такі, що потребують проактивного підходу, який може характеризуватися постійним конструктивним діалогом.
Ось наведу приклад. Працюємо в закладі, наодинці спілкуємося з роботодавцем - представником забудовника у великому місті.
Діалог виглядає приблизно так:
Ми: скільки Ви працюєте з закладом?
Роботодавець: вже 4 роки.
Ми: чи задоволені ви співпрацею з навчальним закладом?
Роботодавець: так!
Ми: Вам вистачає кваліфікацій на виробництві, яких готує заклад?
Роботодавець: так, але не зовсім.
Ми: а кого не вистачає?
Роботодавець: спеціалістів з монолітно-каркасного будівництва, їх на ринку дефіцит страшний!
Ми: а Ви запитували у навчального закладу чи не мають вони в планах відкрити підготовку таких спеціалістів? Може, пропонували їм допомогу у відкритті такої підготовки?
Роботодавець: ні… а що, можна?
Після цього діалогу з роботодавцем вже у розмові з керівництвом закладу з’ясувалося, що і навчальний заклад не проявляв в цьому плані ініціативи… Хоча всі свідомі потреби спеціалістів на ринку праці і профіль навчального закладу дозволяє…
І ось тут випливають проблеми у РЕАЛЬНОСТІ співпраці.
Сьогодні економіка України і професійна освіта, фундаментом якої вона є, можуть бути конкурентоздатними лише у ПАРТНЕРСТВІ, яке виходить за межі класичної співпраці на рівні виробничої практики і пачки електродів, хоча важливість і першого, і другого ніхто не заперечує!
У більшості своїй ані роботодавці, ані заклад освіти не бачать один в одному ПАРТНЕРІВ, які спільно працюють над досягненням загальної мети – підготовки ЯКІСНОГО і ЗАТРЕБУВАНОГО спеціаліста!
Хотів би започаткувати дискусію щодо таких тем:
Чи можлива сьогодні реальна співпраця сфери професійної освіти і роботодавців у регіональних радах стейкхолдерів? Сьогодні вони здебільшого зорієнтовані на затвердженні показників регіонального замовлення, втім потенціал у цих площадок є значно більшим.
Чи готові ми до впровадження інструментів публічно-приватного партнерства? До речі, тут слід таке ж питання поставити і владі, оскільки вона як раз має виступати в цих механізмах повноправним учасником!